Het ondernemingsplan

Een bedrijf begint met een idee. Dat idee rijpt meestal langzaam totdat het moment komt dat je het concreet wilt maken. Een ondernemingsplan is dan handig, zo krijg je inzicht in je plannen en verhoog je de kans op succes van je onderneming. En als je een lening wilt aanvragen bij de bank, dan heb je daarvoor ook een ondernemingsplan nodig. Het ondernemingsplan biedt inzicht in de haalbaarheid van je plannen. Maar hoe moet een ondernemingsplan eruit zien? En welke onderdelen bevat het?

De kern van je ondernemingsplan

Start je ondernemingsplan met de kern en beschrijf je idee concreet in grote lijnen:

 

  • Wat is je product of dienst?
  • Voor welke markt?
  • Wie zijn je klanten?
  • Wat onderscheidt jouw product van andere producten?
  • Wat is je plan van aanpak?

Schrijf bondig en krachtig. Het kan zinvol zijn dit stuk pas op het laatst te schrijven. De lezer moet meteen enthousiast kunnen worden.

Wie is de ondernemer?

Jij speelt de centrale rol in je onderneming. Je idee kan nog zo briljant zijn, maar zonder inzicht en toewijding is de kans niet groot dat het in de praktijk zal slagen. Laat zien dat je de ervaring en motivatie hebt om het tot een winstgevende onderneming te maken. Neem een CV in je ondernemingsplan op en beschrijf je missie en visie. Laat je gedrevenheid zien, maar wees ook realistisch.

De inrichting van je onderneming

In dit onderdeel komen heel concrete zaken naar voren:

 

  • Voor welke ondernemingsvorm kies je? Je bedrijf heeft een juridische vorm nodig: de rechtsvorm. Dat kan bijvoorbeeld een eenmanszaak zijn, een vof of een bv. Welke rechtsvorm het beste past bij je bedrijf kan afhangen van wat fiscaal voordelig is en hoe je de aansprakelijkheid wilt regelen.
  • Welke vergunningen heb je nodig? Of en welke vergunningen je nodig hebt, hangt af per branche.
  • Hoe zit het met huisvesting en personeel?

Marketing

In dit gedeelte beschrijf je hoe je je klanten ertoe krijgt voor jouw bedrijf te kiezen en niet voor dat van de concurrent. Vertaal je plannen in de marketingmix naar een praktische aanpak. Maar laat eerst zien dat je een gedegen marktonderzoek hebt gedaan. De resultaten van je marktonderzoek laten zien wie je klanten zijn en waar je die kunt vinden. In de marketingmix beschrijf je hoe je de marketing in de praktijk gaat uitvoeren.

SWOT

Een SWOT-analyse geeft snel een beeld van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van jouw bedrijf (Strenghts, weaknesses, opportunities en threats).

Financiƫle plan

Een essentieel onderdeel van je ondernemingsplan is het financiƫle gedeelte. Want hoe wil je als zelfstandig ondernemer alles gaan financieren? Heb je eigen geld? Of ga je een lening aan bij de bank, een andere zakelijke partij of een familielid? Als je geld van een externe partij gaat inzetten, dan wil deze partij precies weten wat er gaat gebeuren met het geld.

[ VRAAG EEN JURIDISCH EXPERT ]

Stel hier geheel vrijblijvend uw vraag aan één van onze juridische experts zal u zo snel mogelijk antwoord geven .

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scheidingsprofs banner | Scheiden in goed overleg zonder advocaat.
Gerelateerde pagina's: