Consument

In Nederland zijn er veel wetten en regels om jou als consument te beschermen. Toch kunnen er vervelende dingen voorvallen. De meestvoorkomende consumentenproblemen zijn problemen na aankopen op internet en problemen rondom vakanties.

Kopen op internet

Bijna iedereen doet tegenwoordig wel aankopen online, maar het is verstandig om altijd te controleren of je veilig winkelt. Het belangrijkste keurmerk daarvoor het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Controleer daarnaast of het webadres begint met https: dan weet je zeker dat je persoonlijke gegevens veilig zijn. Kijk bij twijfel ook de adres- en contactgegevens van de organisatie na en controleer of deze bestaan.

Wet kopen op afstand

Ook is het goed om te weten dat als u online een aankoop doet, u in veel gevallen onder de wet kopen op afstand valt. U heeft dan recht op 14 dagen bedenktijd. Binnen die termijn kunt u dus kosteloos afzien van uw bestelling.

Aankoop producten

Bij het kopen van een product op afstand binnen de EU is de Europese richtlijn Koop en garantie van toepassing. Daarin staat onder andere dat je recht hebt op reparatie of een vervangende product als je product bij levering al niet goed is. Als een leverancier dit niet kan bieden, heb je recht op korting of teruggave van het bedrag. Ook heb je recht op minimaal 2 jaar garantie.

Aankoop diensten

Voor diensten zijn er niet zulke regels, omdat het lastiger is om dit op deze manier vast te stellen. Als je een klacht hebt over een dienst, kun je betalen onder protest of een deel van de rekening open laten staan en uitleggen wat je klacht precies is. Kijk voor aankoop van een dienst ook altijd naar de voorwaarden en of de dienstverlener is aangesloten bij een branchevereniging.

Abonnementen en contracten

Ook veel consumenten lopen vast in abonnementen en contracten waar ze niet vanaf komen. Tegenwoordig mogen abonnementen en contracten niet meer stilzwijgend verlengd worden. Consumenten mogen altijd na de eerste maand opzeggen. Kranten en tijdschriften vormen hierop een uitzondering, die mogen eens per 3 maanden worden opgezegd.

Schulden en incasso

Internetaankopen vormen in sommige gevallen zulke grote problemen voor consumenten, dat ze te maken krijgen met oplopende schulden en incassobureau’s. Je moet dan naast het bedrag ook nog incassokosten en rente betalen. Als je na deze aanmaningen nog steeds niet betaalt, kan beslag gelegd worden op je eigendommen. Betaal internetaankopen dus altijd zo snel mogelijk, zo voorkom je dat je ze over het hoofd ziet en onbedoeld met een incassobureau te maken krijgt.

Klachten over vakantie

Naast internetaankopen hebben veel consumenten klachten over hun vakantie. Als je in die situatie komt, moet je je klacht altijd eerst melden bij de receptie van de accommodatie waar je verblijft en bij je reisorganisatie. Als je klacht niet goed opgelost wordt, kun je contact opnemen met het hoofdkantoor van je reisorganisatie. Verzamel altijd voldoende bewijs voor je klacht. Controleer voordat je boekt of je reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR. Voor reisorganisaties die hierbij zijn aangesloten, geldt namelijk een vaste klachtenprocedure.

Welke reisverzekering

Naast het boeken bij een ANVR-organisatie, helpt een reisverzekering om zorgeloos op reis te gaan. Er zijn kortlopende en doorlopende reisverzekeringen. Als je langer dan 2 weken per jaar op vakantie gaat, is een doorlopende reisverzekering al voordeliger. Vaak overlapt een reisverzekering ook deels met andere verzekeringen, kijk dus goed naar de voorwaarden en welke dekkingen je andere verzekeringen al bieden.

Ziektekostenverzekering op reis

Zo vergoedt je ziektekostenverzekering bijvoorbeeld in de meeste gevallen je medische kosten in het buitenland al, als je een buitenlanddekking hebt afgesloten. Controleer vooraf wel altijd of je ook dekking hebt voor het land waar je naar toe reist. Mocht je zorg nodig hebben in het buitenland, bel dan altijd meteen het alarmnummer van je verzekeraar. Zij kunnen je verder helpen en vertellen wat er precies verzekerd is.

Gearresteerd in buitenland

Het kan je ook overkomen dat je gearresteerd wordt in het buitenland. De Nederlandse ambassade staat je in dat geval altijd bij. Is er geen Nederlandse ambassade in het land waar je verblijft? Contacteer dan de ambassade van een ander EU-land. De ambassade kan je bijvoorbeeld helpen met het vinden van een advocaat en contact met je naasten in Nederland. Daarnaast heeft Nederland met veel landen een verdrag gesloten met betrekking tot uitlevering.

Heb je een vraag?

Stel je vragen vrijblijvend via het contactformulier

Neem contact op