Aankoop producten

Als je een product in een winkel of op afstand in Nederland of een ander EU-land koopt, dan is de Europese richtlijn Koop en garantie van toepassing. In deze richtlijn staat welke rechten je minimaal hebt en op welke garanties je aanspraak kunt maken. In Nederland gelden er aanvullende wetten en regels die je als consument nog verder beschermen.

Belangrijkste recht: reparatie of vervanging

Je hebt recht op reparatie of een vervangend product als dat bij levering al niet goed is en niet de eigenschappen heeft die je mag verwachten. Een reparatie moet binnen een redelijke termijn gebeuren, evenals de ontvangst van een vervangend product. Als een winkel of leverancier je dit niet kan bieden dan heb je recht op korting of teruggave van het aankoopbedrag.

Minimaal 2 jaar garantie

In de richtlijn is opgenomen dat je minimaal 2 jaar garantie hebt. Je hebt als consument wel de plicht om een klacht binnen 2 maanden bij de verkoper aan te geven. Het staat de verkoper vrij om een langere garantietermijn te bieden.

Uitzonderingen Europese richtlijn Koop en garantie

De richtlijn geldt niet voor de aankoop van onroerend goed, voor zaken die bij executie worden verkocht en voor elektriciteit, gas en water.

Wet kopen op afstand

Er geldt in Nederland speciale regelgeving als het gaat om kopen op afstand. Je krijgt 7 dagen bedenktijd als je een product op afstand koopt. Als je aankoop niet aan je verwachtingen voldoet en je laat het ongebruikt, dan heb je recht op teruggave van het aankoopbedrag. Op dit moment wordt er gewerkt aan het nog verder aanscherpen van deze wet. De verwachting is dat de bedenktermijn verlengd wordt naar 14 dagen.

 

[ VRAAG EEN JURIDISCH EXPERT ]

Stel hier geheel vrijblijvend uw vraag aan één van onze juridische experts zal u zo snel mogelijk antwoord geven .

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scheidingsprofs banner | Scheiden in goed overleg zonder advocaat.
Pagina's onder Aankoop producten: