Vakantie

anvr

Tip: boek je vakantie alleen bij reisorganisaties van de ANVR

Als je in de vervelende situatie komt dat je vakantie niet aan je verwachtingen voldoet, dan kun je iets aan je klachten of ontevredenheid doen.

De meeste mensen is het weleens overkomen: een vakantie die in het water valt. Soms letterlijk, meestal figuurlijk. Er kunnen allerlei omstandigheden of gebeurtenissen zijn waardoor de vakantie niet uitpakt zoals gehoopt. Met veel klachten kun je bij je reisorganisatie terecht. En kom je er niet uit, dan kan een rechtsbijstandsadviseur je eventueel verder helpen.

Wat kan ik doen als ik ontevreden ben over mijn hotel of appartement?

Stel, je vindt op internet een hotel of vakantieappartement dat aan al je verwachtingen voldoet. In de omschrijving staat dat het dicht bij het strand gelegen is, op een rustige locatie, dat de kamers schoon zijn, de bedden heerlijk slapen en het personeel zeer vriendelijk is. Eenmaal ter plekke blijkt dat het dichtstbijzijnde strandje vol ligt met troep, de kamers vies en dat je ’s nachts wakker ligt van de basdreunen van een luidruchtig feest. Zulke tegenvallers hebben vaak een enorme impact. Je voelt je bedrogen en ziet je zuurverdiende vakantie in de soep vallen.

Wat te doen:

  1. Meld je klachten meteen bij de receptie van je hotel of appartementencomplex en aan de vertegenwoordiging van je reisorganisatie. Het is belangrijk je klacht kenbaar te maken zodat ze opgelost kunnen worden. Achteraf, na thuiskomst is dat natuurlijk niet meer mogelijk.
  2. Wordt je klacht niet meteen dezelfde dag goed opgelost, neem dan direct vanaf je vakantiebestemming telefonisch contact op met het hoofdkantoor van je reisorganisatie.
  3. De vertegenwoordig van je reisorganisatie stelt samen met jou een klachtenrapport op. Het is daarbij raadzaam om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen. Denk aan: filmpjes en foto’s.
  4. Voor de klachtenbehandeling van reisorganisaties die zijn aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR), gelden vastgelegde procedures. Het is dus raadzaam altijd te kijken of je reisorganisatie lid is van de ANVR. Als jouw klacht niet goed is opgepakt door je reisorganisatie en je geen enkele vorm van compensatie hebt ontvangen, dan kun je de klachten binnen 3 maanden voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.
  5. Als je je reis hebt geboekt bij een organisatie die niet is aangesloten bij de ANVR, dan kun je je wenden tot je rechtsbijstandsverzekeraar. De klacht wordt dan voorgelegd aan de rechter.

Belangrijk: klachten die op de bestemming niet zijn gemeld, worden in Nederland niet in behandeling genomen!

Bizarre klachten

De meeste mensen die een klacht indienen over hun reis hebben recht van spreken. Maar sommige mensen zijn over de meest bizarre dingen ontevreden. Een touroperator vertelde dat iemand klaagde dat er teveel zand op het strand lag. Een andere ontevreden toerist verweet haar reisorganisatie dat er teveel mooie vrouwen waren op de plaats van bestemming. Haar man keek voortdurend naar al dat vrouwelijk schoon en had geen oog meer voor haar!

[ VRAAG EEN JURIDISCH EXPERT ]

Stel hier geheel vrijblijvend uw vraag aan één van onze juridische experts zal u zo snel mogelijk antwoord geven .

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scheidingsprofs banner | Scheiden in goed overleg zonder advocaat.
Pagina's onder Vakantie: