SRK rechtsbijstand

Direct naar de verzekeraar!

en bereken uw premie bij srk logo

Polis afsluiten

SRK rechtsbijstand

Een groep verzekeraars richtte in 1966 SRK Rechtsbijstand op. Doordat sommige verzekeraars meerdere verzekeringen aanbieden, is er een risico dat er belangenconflicten ontstaan. Om dit te voorkomen mag de verzekeraar alleen een rechtsbijstandverzekering afsluiten, maar niet zelf uitvoeren. Het uitvoeren doet SRK Rechtsbijstand dan voor hen. Inmiddels voert de organisatie onafhankelijke rechtshulp uit voor zes verzekeraars:

  • Goudse Schadeverzekeringen
  • AEGON Schadeverzekeringen
  • ING Insurance Services
  • JUWON Onderlinge Schademaatschappij
  • Nationale Nederlanden Schadeverzekeringen Maatschappij
  • VAN N.V. (Rialto Verzekeringen)

Rechtsbijstandverzekeringen

SRK Rechtsbijstand biedt zelf geen verzekeringen aan, wat als voordeel heeft dat ze zich volledig kunnen focussen op het bieden van rechtshulp. Dit doen zij op verschillende gebieden. Allereerst kunnen particulieren terecht bij SRK met een rechtsbijstandverzekering van één van de aangesloten verzekeraars. De organisatie biedt hulp, afhankelijk van de dekking van de verzekerde, bij geschillen met de werkgever, met de overheid, consumentengeschillen, geschillen over woning en bij verkeerschade en –geschillen. Daarnaast worden bij SRK ook rechtsbijstandverzekeringen voor auto en motor uitgevoerd. Tot slot is er de rechtsbijstand voor bedrijven en beroepen.

Wachttermijn

Geschillen die voor de ingangsdatum zijn ontstaan of die je ziet aankomen, worden niet gedekt door de verzekering. Bij SRK geldt een wachttermijn van 3 maanden. Dit betekent dat je pas na drie maanden gebruik kunt maken van de verzekering. De wachttijd geldt echter niet als je direct bent overgestapt van een andere verzekeraar en de verzekering dezelfde dekking heeft en bij geschillen over overeenkomsten die zijn afgesloten na het ingaan van de verzekering.

Hoe meld je een zaak aan?

Wanneer je verzekerd bent bij een van de zes verzekeraars die zijn aangesloten bij SRK zijn de medewerkers van het Juridisch Service Centrum het eerste aanspreekpunt. Zij kunnen vragen beantwoorden en juridisch advies geven over specifieke zaken. Als dat echter niet voldoende is, dan moet je de zaak (online) aanmelden bij SRK. Juristen van de afdeling Rechtshulpcoördinatie beoordelen dan of de zaak onder de dekking valt. Valt de zaak onder je dekking, dan bekijkt SRK welke jurist de zaak het beste op kan pakken. SRK heeft ruim 290 juridische medewerkers in dienst, waarvan 50 advocaten. De juridische medewerkers zijn gespecialiseerd in bepaalde richtingen en blijven up-to-date op dat rechtsgebied. Hierdoor kan SRK alle specifieke zaken goed behandelen.

Vrije advocaatkeuze

Als SRK een advocaat in moet schakelen heb je recht op vrije advocaatkeuze en mag je de advocaat zelf kiezen. In drie situaties mag je een advocaat buiten SRK inschakelen: bij een belangenconflict, gerechtelijke of administratieve procedure of bij de uitvoering van de geschillenregeling. Je mag echter alleen in overleg met SRK zelf een advocaat inschakelen. Zonder toestemming komen de kosten alsnog voor je eigen rekening.

Verzekering afsluiten

Via SRK Rechtsbijstand kun je niet direct een verzekering afsluiten. Hiervoor moet je bij een van de aangesloten verzekeraars zijn of bij een onafhankelijke verzekeringsadviseur.

[ VRAAG EEN JURIDISCH EXPERT ]

Stel hier geheel vrijblijvend uw vraag aan één van onze juridische experts zal u zo snel mogelijk antwoord geven .

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scheidingsprofs banner | Scheiden in goed overleg zonder advocaat.
Gerelateerde pagina's: