Letselschade na een medische fout

Hoewel het aantal medische fouten in Nederlandse ziekenhuizen de afgelopen jaren aanzienlijk is gedaald,  komt het nog regelmatig voor dat iemand schade oploopt of zelfs sterft doordat er een fout is gemaakt bij een medische behandeling. Er is sprake van een medische fout als je tijdens een medische behandeling onbedoelde schade oploopt die te vermijden was geweest. De meest voorkomende medische fouten zijn:

  • te laat of niet ingrijpen.
  • fouten bij een operatie of narcose.
  • een gemiste diagnose.

Dit kan grote gevolgen hebben zowel lichamelijk als geestelijk.

Wat kun je doen als je letselschade oploopt door een fout tijdens een medische behandeling?

Gesprek met de zorgverlener

Als je niet tevreden bent over de geleverde zorg of je dan is de eerste stap die je kunt ondernemen een gesprek aangaan met de zorgverlener. In dit gesprek kun je vragen stellen over wat er mis is gegaan en om uitleg vragen. Bedenk vooraf goed wat je uit het gesprek wilt halen: een excuus, uitleg of wil je weten hoe je een klachtenprocedure kunt starten?

Onafhankelijke klachtencommissie

Na het gesprek kun je besluiten een klacht in te dienen. Iedere zorginstelling in Nederland is verplicht om een onafhankelijke klachtencommissie te hebben of aangesloten te zijn bij een overkoepelende klachtencommissie. De klachtenfunctionaris van de zorgstelling kan helpen met het opvragen van je medisch dossier en helpen bij het schrijven van de klacht. Het is daarnaast verstandig al in een vroeg stadium een specialist op gebied van letselschade om advies te vragen, zoals een jurist of advocaat. Na het schriftelijk indienen van de klacht, zal de zorgverlener gevraagd worden om hierop te reageren. Meestal vindt er daarna een hoorzitting plaats en op basis van de vergaarde informatie zal de commissie bepalen of de klacht gegrond is of niet. Een klachtencommissie kan geen schadevergoeding toekennen, maar kan wel aanbevelingen doen voor het verbeteren van de zorg.

Tuchtcollege

Je hebt ook de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg tegen zorgverleners die staan ingeschreven in het BIG register, zoals tandartsen, apothekers en fysiotherapeuten. Het Tuchtcollege kan bepalen of de zorgverlener de zorg heeft verleend die van hem verwacht mag worden als professional en eventueel bindende maatregelen opleggen. De zwaarste maatregel is een schrapping uit het BIG register waardoor de zorgverlener zijn beroep niet meer mag uitoefenen.

Verzoek tot schadevergoeding

Als je door de medische misser schade hebt opgelopen waardoor je bijvoorbeeld extra medische kosten hebt, aanpassingen in huis nodig hebt of inkomsten misloopt, dan kun je een verzoek tot schadevergoeding indienen. Door middel van een brief kun je de zorgverlener aansprakelijk stellen. Het is belangrijk dat je in de brief duidelijk maakt wat er mis is gegaan en wat de gevolgen zijn. Als patiënt moet je het bewijs leveren dat de zorgverlener onzorgvuldig heeft gehandeld. Een letselschade specialist kan helpen bij het opstellen van de brief en het verzamelen van bewijsmateriaal. Vaak wordt de zaak vervolgens in behandeling genomen door de aansprakelijkheidsverzekeraar. Als de arts of verzekeraar geen aansprakelijkheid erkent, dan kun je een civiele procedure starten. Bij zaken boven de €25.000  ben je verplicht een advocaat in te schakelen. Het is echter lastig om de aansprakelijkheid na medische fouten te bewijzen waardoor het ook bij zaken met een lager schade bedrag raadzaam is om een letselschade advocaat in te schakelen.

[ VRAAG EEN JURIDISCH EXPERT ]

Stel hier geheel vrijblijvend uw vraag aan één van onze juridische experts zal u zo snel mogelijk antwoord geven .

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scheidingsprofs banner | Scheiden in goed overleg zonder advocaat.
Gerelateerde pagina's: